Etický kódex

Etický kódex zamestnancov Strediska Evanjelickej DIAKONIE Sučany

I.PREAMBULA

Etický kódex zamestnancov Strediska Evanjelickej DIAKONIE Sučany je súborom pravidiel v priamom i nepriamom kontakte s prijímateľom sociálnej služby, ich rodinným príslušníkom, v kontakte s inými spolupracujúcimi subjektami, dobrovoľníkmi, donormi. Zároveň je súborom pravidiel vzájomných medziľudských vzťahov medzi pracovníkmi zariadenia a súborom pravidiel k profesionálnemu výkonu svojho zamestnania.

A - Etické zásady voči prijímateľom sociálnych služieb

Zamestnanec

  • rešpektuje a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva prijímateľov sociálnej služby
  • ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku prijímateľom sociálnej služby bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
  • zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej práce a ktoré v záujme prijímateľa sociálnej služby nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán
  • zdržiava sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov prijímateľa sociálnej služby, verejného a osobného záujmu
  • nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje prijímateľa sociálnej služby a nevyužíva na to ani tretie osoby
  • uvedomuje si prípadný stret záujmov a nezneužíva tieseň alebo nevýhodné postavenie prijímateľa sociálnej služby vo svoj prospech, či prospech iných osôb
  • vyvaruje sa prípadov, kde by mohol byť osobne alebo finančne zainteresovaný v súkromných záležitostiach prijímateľa sociálnej služby, ktoré by mohli mať charakter stretu záujmov napríklad prijatie hodnotného daru alebo úplatku
  • svojim správaním, vystupovaním a plnením svojich úloh buduje pozitívny obraz o prijímateľovi sociálnej služby
  • rešpektuje prijímateľov sociálnej služby - ich dôstojnosť, osobné a ľudské práva, jedinečnosť, autonómiu
  • netoleruje predsudky voči  prijímateľom sociálnej služby, zasadzuje sa o zvyšovanie spravodlivosti
  • asistuje prijímateľovi sociálnej služby pri rozvíjaní jeho schopností, ktoré mu umožnia vyriešiť ich individuálne alebo kolektívne sociálne problémy
  • podporuje rozvoj prijímateľa sociálnej služby, jeho samostatnosť, adaptabilitu, integráciu a socializáciu, vedenie k vlastnej zodpovednosti
  • prejavuje trvalý záujem o prijímateľa sociálnej služby
  • uprednostňuje profesionálnu zodpovednosť pred osobným záujmom
  • dodržiava dôvernosť informácií o prijímateľovi sociálnej služby, výnimkou je iba vyššia etická požiadavka, napr. zachovávanie života klienta
  • je povinný vytvárať si vlastný úsudok a rozhodovať sa na základe vlastnej pozornej analýzy etických aspektov, individuálne podľa každého prijímateľa sociálnej služby. Zamestnanec musí byť pripravený uviesť dôvody svojho rozhodnutia
  • poskytuje bezpečnú, kompetentnú a etickú starostlivosť
  • podporuje zdravie a prosperitu prijímateľov sociálnej služby, pracuje s nimi tak, aby im umožnil dosiahnuť čo možno najvyššiu úroveň zdravia a prosperity
  • podporuje a rešpektuje informované rozhodnutia, rozpoznáva, rešpektuje a podporuje právo klienta, zákonného zástupcu (opatrovníka) na informovanosť
  • podporuje spravodlivosť, presadzuje princípy spravodlivosti, ochraňujú ľudské práva, správa sa poctivo a čestne a podporujú verejné blaho
  • zodpovedá za vlastné konanie

B - Etické zásady voči rodinným príslušníkom prijímateľov sociálnych služieb

  • rešpektuje a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva rodinných príslušníkov prijímateľov sociálnych služieb
  • ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku rodinným príslušníkom prijímateľov sociálnych služieb bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
  • zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej práce a ktoré v záujme rodinných príslušníkov prijímateľa sociálnej služby nemožno oznamovať iným osobám, a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec
  • nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje rodinných príslušníkov prijímateľov sociálnej služby a nevyužíva na to ani tretie osoby

C - Etické zásady voči spolupracujúcim subjektom

  • so spolupracujúcimi subjektami vstupujeme do vzájomného kontaktu na princípoch slušnosti, odbornosti, spolupráce a rovnocenného prístupu
  • v kontakte so spolupracujúcimi subjektami vytvárame a hájime pozitívny obraz o našom zariadení a o našich prijímateľoch sociálnej služby
  • ak je to potrebné so spolupracujúcimi subjektami pracujeme na základe príslušnej dohody

D - Etické zásady voči donorom

  • prípadných donorov vyhľadávame etickým spôsobom a záujemcom o poskytnutie daru sme pripravení ponúknuť prezentáciu o cieľoch nášho zariadenia
  • dary prijímame len na základe darovacej zmluvy, v ktorej má donor právo určiť účelové viazanie daru
  • poskytnutie alebo neposkytnutie daru prijímateľom sociálnej služby alebo jeho rodinným príslušníkom nemá žiaden vplyv na poskytovanie sociálnej služby v našom zariadení
  • prejavujeme darcom úctu, rešpektujeme ich vôľu, pokiaľ nie je v rozpore so zákonom alebo pravidlami zariadenia a plne ich informujeme o použití darovaných prostriedkov
  • pracujeme efektívne, zabezpečujeme primerané využitie finančných a ľudských zdrojov, dbáme o minimalizáciu zbytočných sprievodných nákladov
  • dbáme o riadnu evidenciu prijatých darov a ich využití
  • vedieme riadne svoje účtovníctvo a zaisťujeme vyjadrenie nezávislého auditora k svojmu hospodáreniu

E- Etické zásady voči kolegom a dobrovoľníkom

  • rešpektuje a chráni ľudskú dôstojnosť a ľudské práva svojich kolegov
  • ctí si rozličnosti a rozdielnosti etnické a kultúrne, správa sa ku kolegom bez ohľadu na farbu pleti, rasu, pohlavie, pôvod, spoločenské postavenie
  • nerozširuje nepravdivé informácie, nepoškodzuje kolegov a nevyužíva na to ani tretie osoby
  • dodržiava zásady spoločenskej etiky bez prejavu nadradenosti
  • zachováva dôvernosť údajov o výške vlastných príjmov a príjmov ostatných zamestnancov
  • rešpektuje súkromie ostatných zamestnancov na pracovisku, aj v osobnom živote
  • zaujíma korektný, ale nekompromisný postoj voči nedostatkom v práci ostatných zamestnancov
  • poskytuje pomoc pracovne mladším zamestnancom
  • predchádza konfliktom na pracovisku, resp. včas poukáže na konflikt, ktorý by mohol prerásť do mobbingu, resp. bossingu
  • zamestnanec svojim správaním, vystupovaním a plnením svojich úloh buduje pozitívny obraz zariadenia
  • prijíma zodpovednosť za vysokú úroveň poskytovaných sociálnych služieb
  • Vedúci zamestnanec vo vzťahu k podriadeným
  • bezodkladne a konštruktívne rieši vzniknuté konflikty uplatňovaním dialógu za účasti všetkých zainteresovaných zamestnancov
  • je vzorom pre ostatných zamestnancov v správaní, konaní a prístupe k pracovných povinnostiam
  • upevňuje dobré vzťahy medzi zamestnancami a podporuje komunikáciu a spoluprácu so zamestnancami iných úsekov
  • v prípade nespokojnosti s plnením pracovných úloh, hodnotí zamestnanca individuálne, v prípade pozitívne plnených pracovných úloh, chváli zamestnanca verejne
  • motivuje výkon zamestnancov
  • je otvorený voči pripomienkam zamestnancov
  • preukázateľne oboznámi zamestnancov s hodnotami a požiadavkami v tomto etickom kódexe

F- Etické zásady smerom k profesionálnemu výkonu zamestnania

  • má právo vyslovovať vlastný názor týkajúci sa výkonu pracovnej činnosti, zlepšenia riadenia, organizácie práce, štruktúry a vzťahov medzi zamestnancami
  • má právo predkladať návrhy, ktoré prispievajú k akémukoľvek zlepšeniu činnosti zariadenia
  • nezneužíva informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
  • neznevažuje zariadenie, jej organizačnú štruktúru a procesy svojim správaním a rétorikou
  • rešpektuje kultúru zariadenia
  • zabezpečuje svoj osobnostný rast a ďalšie vzdelávanie
  • pracuje tímovo, spolupracuje  s kolegami, zákonným zástupcom prijímateľa sociálnej služby (opatrovníkom), sociálnou sieťou, komunitou a spoločnosťou v jeho záujme 
  • objasňuje verejnosti, že zariadenie jedná v záujme prijímateľa sociálnej služby
  • využíva  svoje vedomosti a skúsenosti v prospech všetkých
  1. SPOLOČNÉ USTANOVENIA
  • Každý zamestnanec Strediska Evanjelickej DIAKONIE Sučany bude oboznámený s týmto etickým kódexom a je povinný dodržiavať jeho ustanovenia.
  • Podnet na porušenie etického kódexu môže dať každá z dotknutých strán, t. j. zamestnanec, prijímateľ sociálnej služby, zákonný zástupca (opatrovateľ), ďalšia osoba ústne lebo v písomnej forme, resp. v elektronickej forme riaditeľovi príslušného strediska.
  • Stredisko Evanjelickej DIAKONIE Sučany týmto vyhlasuje, že proti zamestnancovi, ktorý podá podnet na porušenie etického kódexu nebudú namierené žiadne sankcie a nebude nijakým spôsobom znevýhodňovaný.
  • Porušenie etického kódexu nebude zariadenie tolerovať a bude dôsledne postihované, podľa závažnosti porušenia môže mať za následok aj vyvodenie disciplinárnych a pracovnoprávnych opatrení v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
  • Za účelom riešenia podnetov na porušenie etického kódexu zariadenia bude v prípade potreby zriadená riaditeľom strediska etická komisia, ako jeho poradný orgán.

III. ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA

Etický kódex zamestnancov Strediska Evanjelickej DIAKONIE Sučany nadobúda účinnosť dňa 01.03.2023.

 

SED SUČANY

Stredisko ED Sučany vzniklo koncom roka 2003 z iniciatívy Evanjelickej cirkvi a. v. na Slovensku na základe rozhodnutia využívať budovu bývalého internátu NsP Martin na sociálne účely.

DIAKONIA

Evanjelická DIAKONIA zabezpečuje v duchu kresťanskej lásky k blížnemu duchovnú a materiálnu pomoc tým, ktorí pomoc potrebujú a boli prijatí do opatery alebo inej programovej činnosti ED ECAV.

ÚSTREDIE EVANJELICKEJ DIAKONIE

Ústredie sa okrem iného stará o publikačnú činnosť, návrhy a koncepčné riešenia pre nové projekty, investičnú činnosť, vzdelávanie a konferencie, udržiava a rozvíja predovšetkým vnútroštátne a zahraničné kontakty.


Copyright © 2019 - 2024 Stredisko Evanjelickej DIAKONIE, Diakonické centrum Sučany, All rights reserved.